Från Sverige ny partner till Svenska Kocklandslagen

Nu inleder Från Sverige, Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget ett långsiktigt samarbete. Målet med samarbetet är att fler aktörer ska få upp ögonen för ursprungsmärkningen Från Sverige så att det blir lättare för fler att välja produkter som producerats i Sverige och öka andelen Från Sverige-märkta råvaror och livsmedel på restaurang.


Nu står det klart att Från Sverige blir ny officiell partner till de Svenska Kocklandslagen. Från Sverige är ursprungsmärkningen för svenska råvaror, livsmedel och växter som betyder att produkten är odlad eller född och uppfödd i Sverige, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Märkningen förekommer främst inom handeln men ett långsiktigt mål är att fler aktörer, som exempelvis restaurangägare, i högre utsträckning ska välja svenska produkter och se märkningen som en viktig guide till det svenska.


- Vi ser fram emot ett givande samarbete och erfarenhetsutbyte med Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget. Från Sveriges uppdrag är att inspirera fler att välja svenskproducerade råvaror och livsmedel på tallriken. Tillsammans med kompetenta kockambassadörer, som dagligen förvandlar svensk råvara till världsunik mat, får vi stora möjligheter att nå ut med vårt budskap. Det här samarbetet blir en viktig pusselbit i vår vision att Från Sverige-märkt är det självklara valet vid alla måltider och i alla miljöer, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.


Partnerskapet inleds i samband med att Kocklandslagen förbereder sig inför Culinary World Cup 2022 – ett tillfälle att ytterligare befästa Sveriges starka roll som matnation både vad gäller hantverk och produktion.


- Det känns oerhört roligt att vi nu ska börja samarbeta med Från Sverige. Vi representerar Sverige i internationella tävlingar och för oss är det en självklarhet att vi jobbar med just svenska råvaror. Att vi nu får tillgång till Från Sveriges kunskap om våra svenska råvaror och deras kontaktnät till svenska producenter kommer stärka oss, säger Jens Ericsson, General Manager för Svenska Kocklandslagen.


Kocklandslagen har sedan tidigare använt sig uteslutande av svenska produkter när det kommer till protein som kött och fågel, och via partnerskapet med Från Sverige kan Kocklandslagen ta ett ännu tydligare grepp mot att jobba med så mycket Sverigeproducerade råvaror som möjligt.


För mer information, kontakta:

Rafaela Hall, Projektledare och PR-Konsult Prat PR

Mail: rafaela.hall@prat.se

Mobil +46 72 142 98 69


Jens Ericsson, General Manager Svenska Kocklandslagen

Mail: jens.ericsson@kocklandslaget.se

Mobil: +46 702 54 25 66


Lotta Hovhammar, Kommunikationsansvarig Svenskmärkning

Mejl: lotta.hovhammar@svenskmarkning.se

Mobil 070- 995 78 82


Ulrika Ekström, VD Svenskmärkning

Mejl: ulrika.ekstrom@svenskmarkning.se

Mobil: 0708-130104



Om de svenska Kocklandslagen

Det svenska Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget tillsammans utgör de två landslag som är Sveriges nationella lag för att tävla i Culinary World Cup 2022 samt Culinary Olympics 2024. Jens Ericsson är General Manager för båda lagen. Marie Skogström är coach för svenska Kocklandslaget och coacher för svenska Juniorkocklandslaget är Sebastian Pettersson och Anders Karlsson. Sveriges landslag har under två decennium presterat på högsta kulinariska nivå och är världens främsta landslag under denna tidsperiod. Senast i Culinary Olympics i Stuttgart 2020 tog svenska Juniorkocklandslaget Guld och svenska Kocklandslaget Silver. Sveriges Kökschefers Service AB driver landslagen och ägs av Svenska Kockars Förening.


Om ursprungsmärkningen Från Sverige

Ursprungsmärkningen Från Sverige är en frivillig märkning som gör det enkelt att hitta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken, i näthandeln och på restaurangen. Ursprungsmärkningen används på produkter som uppfyller Svenskmärkning AB kriterier: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Det förtydligande märket Kött från Sverige används på kött och charkuterier, fågel och vissa charkuterier märks med Från Sverige och mejeriprodukter kan använda antingen märket Mjölk från Sverige och Från Sverige. Ägare till Svenskmärkning AB är LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandeln.